Ερευνητικές εργασίες : Μια διαφορετική προσέγγιση στη μάθηση

Οι ερευνητικές εργασίες από την στιγμή που άρχισαν να διδάσκονται στο Λύκειο, έδωσαν μια διαφορετική προσέγγιση στη μάθηση. Η διαδικασία που ακολουθείται για την εκπόνησή τους περιγράφεται σύντομα ως εξής: Η ολομέλεια της τάξης πραγματοποιείται στην αρχή και το τέλος της σχολικής χρονιάς. Στην αρχή του τετραμήνου οι μαθητές ενημερώνονται για τις βασικές αρχές και τους στόχους του μαθήματος και επιλέγουν τα θέματα που θα τους απασχολήσουν στο τετράμηνο. Η επιλογή γίνεται μέσα από καταιγισμό ιδεών (brain storming), όπου οι συντονιστές καθηγητές συγκεντρώνουν τις ιδέες των μαθητών και τις ομαδοποιούν σε γενικούς άξονες ενδιαφέροντος. Στη συνέχεια οι μαθητές επιλέγουν την ομάδα που τους αντιπροσωπεύει και χωρίζονται σε τμήματα. Η συγγραφή της εργασίας αναπτύσσει την συνθετική ικανότητα των μαθητών, καθώς τα αποσπάσματα που συγκεντρώνουν μέσα από την έρευνά τους ( διαδίκτυο, συνεντεύξεις, ερωτηματολόγιο…) διαμορφώνονται σε ένα ενιαίο σύνολο. Στο τέλος του τετραμήνου γίνονται οι παρουσιάσεις, όπου καλλιεργείται μία σημαντική δεξιότητα, του να μπορέσουν οι μαθητές να μιλήσουν μπροστά σε κοινό και να δώσουν μια πλήρη εικόνα της εργασίας τους.

Στο δικό μας σχολείο εναλλακτικά η παρουσίαση γίνεται σε τρεις γλώσσες ελληνικά, γαλλικά και αγγλικά. Οι μαθητές εκπαιδεύονται με την καθοδήγηση των καθηγητών τους και τέλος είναι έτοιμοι να απαντήσουν σε όποιες απορίες, αναπτύσσοντας έτσι την ικανότητα τους να επιχειρηματολογούν πάνω σε ένα θέμα στο οποίο έχουν εντρυφήσει. Ακολουθούν οι ομάδες εργασίας ανά τάξη και οι υπεύθυνοι συντονιστές καθηγητές. Συντονιστής Ερευνητικών Εργασιών: κος Μανώλης Αλισαβάκης, Πε 04, Υποδιευθυντής Λυκείου

Ερευνητικές εργασίες Β' Λυκείου

  1. Τα ΑΜΕΑ και η τεχνολογία στην ζωή τους: Σκοπός της εργασίας είναι η αναφορά στο ρόλο της υποστηρικτικής τεχνολογίας με βασικό σκοπό να μειώσει τις αρνητικές επιδράσεις και βλάβες σε ανθρώπους με αναπηρία. Η υποστηρικτική τεχνολογία αξιοποιείται και βελτιώνεται συνέχεια, προκειμένου να υποστηρίξει τη λειτουργικότητα των ατόμων με δυσκολίες, ώστε η σχέση τους με το περιβάλλον να μην καταλήγει σε «αναπηρία αλλά να μπορεί κάποιος να εκτελέσει μια δραστηριότητα με τρόπο που θεωρείται φυσιολογικός για όλους τους ανθρώπους. Για το σκοπό αυτό διεξάγεται έρευνα θέτοντας τα ακόλουθα ερευνητικά ερωτήματα: Πώς η τεχνολογία βοηθά τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες(ΑΜΕΑ); Διευκολύνουν τα τεχνολογικά μέσα την ζωή των ανθρώπων με αναπηρία; Ποια είναι η θέση μας απέναντι στο πρόβλημα των ατόμων με αναπηρία; Ποια η παρέμβαση διαφόρων φορέων για βελτίωση της καθημερινότητας των ΑΜΕΑ (εργασία και εκπαίδευση); Συντονιστής: κος Σχοινάς Κωνσταντίνος, ΠΕ 19
  2. Θέατρο: Οι μαθητές μελετούν επιμέρους θέματα με αφετηρία και αφορμή θεατρικά έργα ή συγγραφείς που έχουν θεμελιώσει το θεατρικό λόγο και προβαίνουν σε σύγκριση με άλλες μορφές τέχνης. Κομβικές ενότητες: α) Μπέρτολντ Μπρέχτ - Το Θέατρο σε σχέση με την πολιτική και τη κοινωνία, β) Αισχύλος vs Σαίξπηρ - Ομοιότητες και Διαφορές, γ) Θέατρο και Σινεμά - Αλληλεπιδράσεις / Μιούζικαλ, δ) Το Θέατρο και οι άλλες Τέχνες. Συντονίστρια: κα Παρασκευοπούλου Μαργαρίτα, ΠΕ 6
  3. Actualité- Προβλήματα και προβληματισμοί της σύγχρονης κοινωνίας: Ό,τι καινούριο μάς έχει σημαδεύσει, αποτέλεσε πηχυαίο τίτλο στις εφημερίδες, δίχασε και γέννησε γόνιμο αντίλογο, αυτά επέλεξαν οι μαθητές να μελετήσουν με πηγές από το διεθνή τύπο. α) Η απαγόρευση του "burkini" στη Γαλλία Το περασμένο καλοκαίρι, δημιουργήθηκε ένα ζήτημα που απασχόλησε έντονα την γαλλική κοινωνία, αυτό της απαγόρευσης του «burkini» από μερικές δημοτικές αρχές της Γαλλίας, της χώρας με τη μεγαλύτερη μουσουλμανική κοινότητα στην Ευρώπη. Το ζήτημα αυτό προκάλεσε έντονες αντιδράσεις όσο και από τη μουσουλμανική κοινότητα όσο και από τους πολίτες της Γαλλίας που άλλοτε εκφράστηκαν υπέρ της απαγόρευσης και άλλοτε κατά ανοίγοντας τη συζήτηση για τα όρια του λαϊκού κράτους. β) Τρομοκρατία και αεροπλάνα : Μέσα από την έρευνα παραδειγμάτων τρομοκρατικών χτυπημάτων, καταβάλλεται η προσπάθεια να διερευνηθούν οι αιτίες και τα αποτελέσματα αυτών στην καθημερινή ζωή και στις μετακινήσεις των πολιτών. γ) Το sex traficking στην Ελλάδα: Η εργασία αυτή προσπαθεί να αναλύσει το πρόβλημα του sex traficking στον ελλαδικό χώρο μέσα από μαρτυρίες γυναικών που έχουν πέσει θύματα αλλά και από τις ενέργειες και προτάσεις των μη κυβερνητικών οργανώσεων. δ) Πολεμικοί ανταποκριτές: Γιατί να θέλει κάποιος να θυσιάσει τη ζωή του για την αλήθεια ; Ποιος είναι ο ρόλος ενός πολεμικού ανταποκριτή ; Ποιοι οι κίνδυνοι και ποιες οι θυσίες των πολεμικών ανταποκριτών προσπαθώντας να διαδώσουν την αλήθεια ; Συντονίστρια: κα Ασφή Μάρθα, ΠΕ 5
  4. Σύνταξη Σχολικής Εφημερίδας: Μία ομάδα παιδιών εμπλέκεται ως ομάδα εργασίας, στη διαδικασία σύνταξης και έκδοσης της σχολικής εφημερίδας (βλέπε http://lfh.edu.gr/echo-d-eugene-numero-20-juin-2016), συμμετέχοντας, για πρώτη φορά, στο σχετικό μάθημα από κοινού με τους συμμαθητές τους του γαλλικού τμήματος. Συντονίστρια: κα Αντωνοπούλου Ειρήνη. Πε 2
  5. Τέχνη- Τεχνική: Έχει επηρεαστεί η παραγωγή και η ηχογράφηση της μουσικής από την εξέλιξη της τεχνολογίας ; Εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο τα νέα τεχνολογικά μέσα έχουν επηρεάσει την σύνθεση και την παραγωγή μουσικής, καθώς και την ερμηνεία των τραγουδιστών και των μουσικών. Ποια είναι τα όρια της τέχνης; Εξετάζεται πότε κάτι μπορεί να θεωρηθεί τέχνη, στις κατηγορίες των κόμικς, του τατουάζ, του γκραφίτι και των βιντεοπαιχνιδιών. Κάποιες τοπικές τέχνες έχουν επηρεάσει την ζωή μας και την κοινωνία μας. Ποιες είναι αυτές οι τέχνες και με ποιο τρόπο το έχουν κάνει; Οι επιδράσεις της αρχιτεκτονικής στην Ασία, της κεραμικής στην Αρχαία Ελλάδα, του Ιρλανδικός χορός και η Ιαπωνική τέχνη των Οριγκάμι την ζωή των ανθρώπων και πώς έχουν συμβάλει στην συνοχή της κοινωνίας μας. Ποια η εξέλιξη της Disney με την πάροδο του χρόνου και ποιο η επίδρασή της στην κοινωνία; Οι ταινίες και οι χαρακτήρες της Disney έχουν ασκήσει μεγάλη επιρροή σε πλήθος παιδιών. Όμως, γύρω από το ερώτημα αν η επιρροή αυτή είναι θετική ή αρνητική, ωφέλιμη ή βλαβερή για το κοινό και εσκεμμένη ή ακούσια από τον δημιουργό, σχηματίζεται μία υπερμεγέθης αντιπαράθεση. Συντονιστής: Καρατζάς Τηλέμαχος Πε
  6. Φυσικές Επιστήμες και Μεταφυσικά Φαινόμενα: Μελετώνται πολλά θέματα από διαφορετικές ομάδες. Ξεκινώντας από τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη και φτάνοντας στον Νεύτωνα και τον Αινστάϊν διερευνάται η έννοια του χρόνου και το πώς αντιλαμβάνεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος τον χρόνο ως τέταρτη διάσταση του φυσικού χώρου. Η Χημεία στη ζωή του ανθρώπου, στα προϊόντα περιποίησης, στα είδη διατροφής και τα φάρμακα και οι πιθανοί κίνδυνοι. Τα Χρώματα, όντως υπάρχουν και αν, τα βλέπουμε, πόσα είναι και γενικά ποιος είναι ο ρόλος τους στη ψυχολογία του ανθρώπου; Τέλος στην εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στα μαχητικά αεροπλάνα 5ης γενιάς, ποιος είναι ο μαέστρος; Ο άνθρωπος ή η τεχνολογία; Συντονιστής: κος Μακρής Γεώργιος Πε03

 

Ερευνητικές εργασίες Α' Λυκείου

  1. Επιχειρηματικότητα και κερδοφορία. Η εργασία αφορά τις στρατηγικές που οφείλει ο νέος επιχειρηματίας να ακολουθήσει προκειμένου να αντεπεξέλθει στον αυξημένο ανταγωνισμό του σύγχρονου οικονομικού περιβάλλοντος με στόχο να οδηγήσει την επιχείρηση του στην επιβίωση και την ανάπτυξη. Συντονιστής: κος Αναγνώστου Δημήτρης, ΠΕ 09
  2. Κοινωνική και Πολιτική Επικαιρότητα – Κοινωνικές Επιστήμες H ομάδα μοιρασμένη σε επιμέρους πυρήνες μελετά «Τι είναι πιο σημαντικό για τον άνθρωπο, το IQ ή το EQ», με άλλα λόγια η ανθρώπινη ευφυΐα ή η συναισθηματική νοημοσύνη είναι σημαντικότερη σε συνάρτηση με την επαγγελματική ζωή και την απασχόληση; Τα «Στερεότυπα: έχουν ρεαλιστική βάση; » δηλ. τα στερεότυπα περιέχουν μία δόση αλήθειας ή αποτελούν ένα μύθο που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα; «Πώς η κοινωνία αναγκάζει το βιολογικό φύλο να ταυτίζεται με το κοινωνικό;» τα ανθρώπινα δικαιώματα τίθενται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος αυτής της υποομάδας και πιο συγκεκριμένα το πως η κοινωνία ''κατευθύνει'' τα παιδιά και τους ενήλικες να ταυτίζουν το κοινωνικό με το βιολογικό φύλο. «Επηρεάζει η σύγχρονη κοινωνία την αύξηση των ψυχολογικών διαταραχών;» Η τελευταία αυτή υποομάδα ερευνά και αναλύει ποικίλους κοινωνικούς παράγοντες, όπως η οικονομική κατάσταση, το οικογενειακό περιβάλλον και ο εγγενής φόβος του θανάτου στον άνθρωπο, οι οποίοι οδηγούν στην αύξηση και την εμφάνιση ψυχολογικών διαταραχών στο Δυτικό κόσμο. Συντονίστρια: κα Στράτου Λαμπρινή, ΠΕ06
  3. Επιστήμες και γαλλική επανάσταση. Βασικό θέμα των ομάδων είναι η μελέτη της ανάπτυξης των επιστημών με επίκεντρο την περίοδο της Γαλλικής Επανάστασης. Στόχος είναι η μελέτη αλληλεπίδρασης μεταξύ επανάστασης και επιστημονικών επιτευγμάτων. Το υλικό των εργασιών συλλέγεται κυρίως από πηγές στα γαλλικά δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να εξασκήσουν τη γαλλική γλώσσα μεταφράζοντας τα κείμενα. Η ανατροπή της θεωρίας του φλογιστού από τον Antoine Lavoisier, η ιστορία του μέτρου και άλλα παραδείγματα σημαντικών ανακαλύψεων και έργων σε πολλούς τομείς θα παρουσιαστούν από τους μαθητές στην προσπάθειά τους να απαντήσουν στο συλλογικό ερευνητικό ερώτημα : “Συνέβαλε η γαλλική επανάσταση στην ανάπτυξη των επιστημών και αντιστρόφως ;”. Συντονιστής : κος Κοντογιάννης Ανδρέας, ΠΕ03.
  4. Ενότητα: Τέχνη και πολιτισμός. Οι μαθητές μελετούν επιμέρους σχετικά θέματα. Πώς αντιλαμβάνονται διαφορετικοί άνθρωποι ποικίλες μορφές τέχνης όπως μουσική, αρχιτεκτονική, καθώς και κάποιοι από τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό. Υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στην ψυχολογία και την αφηρημένη τέχνη; Η διάβαση από τον ρεαλισμό στην αφηρημένη τέχνη καθώς και η διερεύνηση της ψυχολογίας τόσο του δημιουργού ενός αφαιρετικού και αφηρημένου έργου τέχνης όσο και του δέκτη βρίσκονται στο επίκεντρο ενδιαφέροντος. Πώς επηρεάζει η μουσική τον άνθρωπο σε πνευματικό και κοινωνικό επίπεδο; Διερευνάται πώς επηρεάζει η μουσική την κοινωνία και την κουλτούρα των ανθρώπων είτε μέσω καθαρά της μουσικής και των στίχων αλλά είτε μέσω της μουσικής στον κινηματογράφο και το θέατρο. Και τέλος είναι αναγκαία και απαραίτητη η εκπαίδευση στις φυλακές; Εξετάζονται οι ευκαιρίες που δίνονται για εκπαίδευση στις φυλακές και ο θετικός αντίκτυπος που έχει στους κρατούμενους. Συντονιστής: Καρατζάς Τηλέμαχος, Πε